انسولین درمانی با سیستم حلقه بسته ترکیبی، کنترل قند خون را بهبود می بخشد

26ژانویه 2021- انسولین درمانی با سیستم حلقه ی بسته ترکیبی، کنترل قند خون را در بزرگسالان جوان و جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 بهبود بخشید. این نتایج، که از یک کارآزمایی بین المللی حلقه بسته دیابت(iDCL)  حاصل شده است، در مجله معتبر داوری شده یDiabetes Technology & Therapy   (DTT)منتشر گردید.

نوجوانان و جوانان با میانگین سنی 17 سال به طور تصادفی برای یک دوره ی 6 ماهه، در گروه استفاده از یک سیستم کنترل حلقه بسته (CLC) برای تحویل انسولین یا در گروه پمپ انسولین تقویت شده با یک سنسور (SAP) و یک سیستم نظارت مستمر بر قند خون، قرار گرفتند.

پس از 6 ماه، زمان در محدوده ی هدف بودن قند خون برای گروهCLC ، به میزان 13 درصد افزایش یافت، در حالیکه برای گروهSAP ، 1 درصد کاهش یافت، و تفاوت گروهی 3.1 + ساعت در روز بود. این نشان دهنده کاهش زمان صرف شده با خون بالای 180 میلی گرم در دسی لیتر است، که پیشرفت قابل توجهی محسوب می شود. استفاده ازCLC ، به ویژه در افزایش زمان در محدوده بودن قند خون در طی شب موثر بود.

دکتر John Lum از مرکز تحقیقات بهداشتی Jaeb و گروه تحقیقات آزمایشی iDCL، اظهار داشت: نکته ی قابل توجه این بود که ما دریافتیم این نمونه از نوجوانان و جوانان در طول آزمایش 6 ماهه با موفقیت بیش از 90٪ از CGM استفاده کردند و سیستم حلقه ی بسته در 89٪ از زمانها فعال بود.

دکتر Satish Garg، سردبیر ارشد مجله ی Diabetes Technology & Therapeutics، گفت: سیستم های تحویل خودکار چندگانه ی انسولین (AID) با استفاده از الگوریتم های مختلف در دهه ی گذشته برای بیماران دیابتی نوع 1، ابداع شدند. تقریباً همه سیستم ها کاهش قابل توجهی را در هیپوگلایسمی شبانه نشان داده اند. آزمایش چندمرکزی iDCL بر روی بزرگسالان جوان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1، با استفاده از سیستم حلقه بسته ترکیبی با افزایش زمان در محدوده بودن قند خون، به ویژه در طول شب، پیشرفت بیشتری را نشان داد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-01-hybrid-closed-loop-insulin-therapy-glycemic.html